Intervju – Lordan Zafranović

Kultnog jugoslovenskog i hrvatskog reditelja Lordana Zafranovića, predsednika žirija 6. Leskovačkog internacionalnog festivala filmske režije „LIFFE“, pitali smo na početku razgovora kako ocenjuje aktuelnu filmsku produkciju u regionu?

 – Pogledao sam ponovo jedan film, žiri se nije složio oko nekih ocena, pa sam hteo proveriti još jednom da nisam nešto propustio. To znači da vrlo savesno gledamo sve to zajedno, uključujući svakog autora, zato što znamo koliko je teško napraviti film. Ja sam predložio ovde, ali nije bilo moguće, da se nagrade svi filmovi, da se razbije ta prva, druga, treća nagrada kao u sportu. S obzirom da ima strašno mnogo festivala u Evropi, u regiji, poslednji festival pada na jesen i svi su ti filmovi, manje više, već nagrađeni, svi su ti glumci dobili već svoje satisfakcije i po meni nije bilo smisla da se odvaja taj veliki napor, jer ti koji su došli kao maratonci su zaslužni za festivale. Tako da sam predložio da se eventualno skinu nagrade i da se nagrade svi. Međutim, to nije bilo moguće, tu su određeni kriteriji koji su unapred napisani. Mislim da je produkcija, upravo zbog toga što mi se čini da je vrlo kvalitetna, zaslužila da se ne odvajaju autori. Ja znam koliko to stvara zlu krv kad neko dobije nagradu, a neko misli da je on bio zaslužniji, tako da se na tim festivalima stvaraju problemi. Međutim, evo sad ćemo doneti neke odluke koje će verovatno biti zadovoljavajuće, prvo za nas koji to ocenjujemo, a drugo i za Festival, da bude kvalitetniji, da bude promoviran u ovoj regiji.

– Kako ocenjujete koncept Festovala i koji je po vašem mišljenju njegov značaj?

– Čim je on došao do autora, do režije, do glavnog u tom velikom poslu, jer film nije stvaranje samo jednog čoveka kao u književnosti, slikarstvu, nego to je umetnost koja ujedinjuje mnogo profesija, mnogo umetnika, mnogo ljudi, od pisaca, slikara, scenografa, muzičara vrhunskih itd. Pošto se sve to ujedinjuje u jedan jedinstveni, kako bih rekao, osećaj i plasira prema publici, čini mi se da je to ipak najvažniji dio u stvaranju filma, a to je režija. Ovde su ti autori najznačajniji i mislim da je onda Festival opravdao svoju funkciju. Sad bi neko rekao da bi bilo dobro da taj Festival ode negde po Srbiji, da i drugi gradovi, pogotovo manji, vide taj pogled na savremeno društvo reditelja ex Jugoslavije.

– Upravo je održana konferencija reditelja sa prostora bivše Jugoslavije, na kojoj su učestvovali naši kultni autori, poput vas, Bore Draškovića, Slobodana Šijana, kakvi su zaključci sa ove konferencije?

– Zaključci su, s obzirom da je ovde bio jedan veliki rat koji je stvorio mržnju, posebno za to su zaslužni neki mediji, televizije itd., tu je jedan čitav niz ljudi učestvovao u ponovnom stvaranju tog prostora što se tiče filma. I uspeli su, gotovo je nemoguće naći film u poslednje vreme koji nema neku koprodukciju. Stvorili su se neki fondovi za tu regionalnu saradnju, tako da su film i ti autori već napravili jedan ogromni korak napred u stvaranju nekog zajedničkog tržišta i zajedničkog pogleda. I mislim da je to jedino rešenje. Sad, šta će biti nakon ovoga ja ne znam, zbog toga što smo mi autori, a tu fali onaj koji daje novce. To znači, stvaranjem takvog jednog fonda bi se omogućilo da se planira proizvodnja, a ne da svako pojedinačno lobira za svoju firmu da izvuče neke novce. Čini mi se da bi to bilo jako dobro, sad tu predstoji lomnjava tih ograda, koje su ogromne u pojedinim političkim sferama svake države i u ministarstvima kulture. To će biti vrlo teško, ali trud se isplati.

– Čime se vi profesionalno bavite sada?

– Pa, ja sam radio sad jednu ogromnu seriju o Titu, izašla je već, u Srbiji još nije, ali u celoj regiji je imala ogroman broj gledalaca. Sada ide po svetu, sad uskoro igra čitava serija u Češkoj na njihovoj nacionalnoj televiziji itd.Time sam se dosta bavio. Međutim, prije nekoliko godina sam konačno dobio neka mala sredstva iz hrvatskog fonda za igrani film. „Karuzo“ se zove i to je jedna crna komedija pred sam Drugi svetski rat. Jedna zaista specifična „Felinijevska“ pozornica, tako da sad na tome najviše radim i pokušavam da zatvorim konstrukciju. Mislim da sam postigao veliki interes televizija Srbije, Crne Gore, Slovenije, Hrvatske, naravno. To bi bila serija od deset nastavaka i bio bi jedan film, što mi je primarni cilj. Pošto se film dešava u epohi, on je za ove prilike, dosta je, ne bih rekao skup, nego zahtevan i zato sam potrošio malo više vremena u uveravanju da se napravi.

– Pripadate grupi reditelja iz čuvene „Praške škole“, na kojoj ste kasnije predavali. Kako se sada sećate tih vremena?

– Mi smo bili strašno mladi i cijeli svjet je bio naš. Sad smo baš pomenuli koja je razlika danas za mlade ljude koji se bore da dođu na fakultet. Nas su molili da odemo na studije u Prag. Ministarstvo kulture Hrvatske je došlo i zamolilo mene i Grlića da bi išli u Prag. To je sjever, magla, ja sam iz Splita, nije mi baš bilo drago u početku, ali dobro, otišli smo i tamo smo naišli na jednu izuzetnu garnituru profesora koji su imali po 50-tak filmova, koji su znali sve o filmu i naravno da su nam preneli sve ono što su oni znali. Prag je metropola, tako da nam je Prag mnogo dao i češka kultura, nešto što je nezamenljivo do današnjih dana. Ja se tamo osećam kao doma, oni su mene primili kao češkog autora, čak su mi otvarali neke retrospektive kad sam bio zabranjen zbog Tuđmana u Hrvatskoj. Onda mi je češki ministar kulture otvorio jednu retrospektivu u Beogradu, tako da mi je to druga domovina.

– Kakva su vaša pedagoška iskustva?

– Više nije ta Akademija ono što je bila, nije više isti program, ja sam se borio da jedan čovek od iskustva vodi klasu od početka pa do kraja studija, međutim sad je raspoređeno na godine, nisam se više snalazio, tako da sam to napustio, nisam više imao nerve. Onda je počela ova suradnja sa Hrvatskom oko Tita i onda sam se prebacio više u Zagreb. Sad me ponovo zovu u Prag, videću da li ću otići, već prema ovome kako mi dnevnik novog filma bude diktirao.

– Šira publika vas najbolje poznaje po kultnom filmu „Okupacija u 26 slika“, ovaj film, kao i celi vaš opus karakterišu visoka estetika i etika.

– Ja sam došao iz amaterskog kruga, mi smo, van ideoloških nazora, snimali filmove za malobrojnu publiku, ali bili su jako slobodni. Nastavio sam to kasnije u eksperimentalnom filmu, dok nisam došao u logor Jasenovac, gde sam video te užase, zlo koje su napravili moji susjedi oko mene. I onda sam rekao da film treba da stavimo u određenu funkciju, određenu moć. Treba da se žrtvuješ, znao sam da će mnogi biti protiv i da neću biti nikakav nacionalni heroj, nego baš suprotno, da će počet okretati leđa i da će biti problema. Međutim, nisam mogao odolit, ovo je bilo jače. Bilo je jače da se pokaže istina, jer mi filmaši ako ne pokažemo, neće niko. Stvarajući te filmove, ja sam, naravno, stvorio određene kriterije ispod kojih nisam nikako mogao ići, bez obzira šta su mi nudili, tu se vrše određene cenzure, tako da sam do danas ostao takav, jer inače ne bi bilo smisla. Čovjek ipak ostaje sam sa sobom i treba da se pogleda u svoje lice. Treba pogledat u film, da li je nešto izneverio ili nije, da li je nešto površno ili nije, da li je dovoljno istinit ili nije. A onda, estetika je tu najvažnija zbog toga što trebate prevest te neke realnosti u svet onog što predstavlja film. Morate u dramaturgiju uć i dramaturgija vam postane vodilja i napetost. Tako da i jedno i drugo se nekako spojilo. Ja sam prije akademije studirao slikarstvo, bio sam dosta dobar slikar, i to iskustvo sam prenio na tu sliku, tako da se moji filmovi malo razlikuju, bez obzira koja kamera bila.

– Snimanjem suđenja Andriji Artukoviću zamerili ste se tadašnjem političkom establišmentu Hrvatske, konkretno Tuđmanu. Bili ste čak i proglašeni narodnim neprijateljem, morali ste da napustite zemlju, naneta vam je velika nepravda.       

– Čujte, da li je nepravda ili nije, to će prosudit neko drugi. Znate, kad otvorite neki magazin u koji je nešto strašno skrivano, za očekivati je da će onaj koji to otvara da ima probleme sa ovima koji su to skrivali, jel? Bilo je nepodnošljivo skrivati taj zločin. Ako znaš, trebalo je kazati, to jeste napravio jedan dio naroda koji me okružuje. Pokazati snagu da može čovek iz naroda pokazati kakav je narod, da pisac može najgore stvari pokazat, to pokazuje snagu tog naroda. A ne obrnuto, da zlo pokazuje snagu, to je van pameti. I upravo ovi naši filmovi su pokušavali da prevaziđemo to zlo i da idemo dalje u neke druge teme. Međutim, opet došao je ovaj rat, meni se učinilo da nismo napravili ništa, da naši filmovi nisu uticali na ništa. Mi smo mislili da govorimo krik protiv zla i užasa, međutim, taj krik se negde izgubio u prostoru i bio sam sklon napustiti sve. Zato sam nazvao „Testament“ zadnji film, pokušao sam se vratiti slikarstvu, ali više nisam znao tehniku i opet sam se vratio filmu, šta ću.

– Može li film da promeni nešto? Šta je film za vas?

– Pa, možda može jedno dva sata gledanja ili dva-tri dana, ako ima snažnu scenu, koja se ureže, ne u mozak nego u emociju. A film je jedno čudo. Film je čudo u suštini. Film je sve. Film je nešto sto je neponovljivo. I moj život je samo film.

– Kada se sada osvrnete na svoj opus, šta smatrate najznačajnijim?

 – Najznačajnije je što sam uspeo, pored svih tih kontra, što sam uspeo ić nekim svojim putem. Da se ne stidim ni jednog kvadrata koji sam napravio i da bi ih napravio ponovo.

super3

toto togel

toto togel

situs toto

situs toto

toto togel

toto togel

lisado.vn

toto togel

www.pitanga.pr.gov.br

toto togel

togel 4d

library.out.ac.tz/

situstogel-toto4d.com

situstoto-resmi2024.com

agentogel-toto4d.com

botogelterpercaya2024.com

situs-togel4d.com

situs-toto-togel-slot4d.com

agen-toto-slot-4d.com

botogeltotoresmi4d.com

situs-bo-togel-4d.com

bandartogel4dterbesar.com

toto togel

hobbytohot.com

toto togel

toto togel

www.schopenhauersource.org

howtoget360waves

vegetarianrestaurantbyhakin

ragamkabar.com

rubahnasibinstan.com

komunitastoto4d.com

togel4betterlife.com

rumahtogelindonesia.com

infotogelterbaru.com

situstogel-totoonline.com

bandartoto-togel.com

bandar-togelterpercaya.com

agentoto-togel4d.com

daftarsitus-togelterbaik.com

coloktoto

coloktoto

coloktoto

toto togel

coloktoto

toto togel

toto slot

coloktoto

coloktoto

toto slot

coloktoto

toto slot

coloktoto

toto slot

coloktoto

toto togel

coloktoto

situs toto

toto togel

toto togel

toto togel

situs toto

toto slot

laetoto

laetoto

coloktoto

coloktoto

rupiahtoto

laetoto

laetoto

omtogel

laetoto

laetoto

https://uc3nomics.uc3m.es/wp-includes/images/.-/

toto slot

toto togel

togel 4d

togel4d

toto togel

toto togel

toto togel

toto togel

toto togel

laetoto

toto togel

toto slot

situs togel

toto slot 4d

situs togel

toto togel slot

toto togel

toto togel

toto togel

situs togel

situs togel

toto togel

toto togel

toto togel

toto togel 4d

toto togel 4d

login unsurtoto

omtogel login

toto togel

toto togel

toto togel 4d

omtogel login

situs togel terpercaya

togel online batmantoto

bokep syahnaz terbaru

login batmantoto

laetoto

laetoto

bandar togel toto

bandar togel rupiahtoto

login rupiahtoto

toto togel macau

qosmic.id

toto togel 4d

situs bo togel

toto 4d

toto togel

bandar togel terpercaya