U Umetničkom paviljonu „Cvijeta Zuzorić“ u Beogradu do 11. marta otvorena je izložba Slikarske sekcije ULUS-a „Pogled u neočekivano“. Zastupljeno je više od 150 dela savremene umetnosti sto pedeset jednog autora iz zemlje i regiona. Od toga, stručni žiri je odabrao 143 autora na konkursu, a osmoro je uvršteno po pozivu. Među njima je i Ivan Milenković, naš mladi i uspešni slikar, višestruki dobitnik prve nagrade na Oktobarskom likovnom salonu u Leskovcu, čije smo stvaralaštvo predstavili februara prošle godine u Galeriji Leskovačkog kulturnog centra.
Pogled u neočekivano01.03.2021
(Foto GSLU)
Izložba Slikarske sekcije Udruženja likovnih umetnika Srbije (ULUS) “Pogled u neočekivano”, otvorena do 11. marta u “Cvijeti Zuzorić”, kustoski je projekat tima umetnika, a iako predstavlja radove čak 151 autora iz zemlje i regiona, nije revijalnog karaktera, već je tematski kontekstualizovana i kroz ispis konkursa, a postavlja mnoga pitanja koja se tiču savremenosti.
Osim slikarstva, savremeni vizuelni umetnici stvaraju i u drugim medijima, koji su prikazani na izložbi: fotografija, grafika, crtež, digitalna grafika, akvarel, kolaž, keramika sa printom, video, instalacija u prostoru i 3 D crtež.
Kuda ide umetnost na pragu treće decenije 21. veka? Da li je moguće živeti umetnost i biti umetnik u duštvu u kojem je život svakog od nas neizvestan i obojen strepnjom, egzistencijalnom nesigurnošću i dubokom krizom vrednosti, svojstvenim fluidnim vremenima (liquid times) čiji smo svedoci? Da li je moguće da nam umetnici ponude neočekivanu viziju stvarnosti, posve drugačiju od one čiji smo svedoci? Da li je neočekivani izlet u drugi medij, formu, poetski izraz autora ono što možemo očekivati u doba nepouzdanih perspektiva? Da li je očekivano uopšte bavljenje umetnošću i šta se od umetnosti može očekivati osim promene percepcije očekivanog? Koliki je kapacitet savremene umetnosti da bude emancipatorska i da utiče na kreiranje održive humanističke vizije ako današnju umetničku scenu čine većinski žene?! Imamo li mi kao umetnici odgovornost u kreiranju vizije budućnosti i da li umetnička slika ima moć da anticipira stvarnost?
(Foto GSLU)
Kroz različite tematske okvire i likovne poetike, kako je navela Gabriela Vasić iz Organizacionog odbora u tekstu za katalog, umetnici skreću pažnju na važne aspekte savremenog života sa kojim smo suočeni: medijska manipulacija, ekološko zagađenje i elementarne nepogode, digitalna i tehnološke determiisanosti, transhumanizam, odnosi među polovima, starenje, alkoholizam, “socijalno distanciranje”, urbani narativi, uticaj elita na život običnih ljudi, ukidanje Železničke stanice u Beogradu, položaj savremenih umetnika, ali i značaj stvaralaštva, položaj žena, kovid-19, ali i pobune. Ipak nužnost povratka prirodi, značaj intimnih dnevnika i beleški, duhovnosti, međuljudske topline, igre, dodira i humora nas pokreću i kroz kritički odnos spram realnosti, promišljanjem vizuelnog matriksa nas na duhovit, ironičan ili romantiziran način, vraćaju ka Čoveku i nužnosti stvaranja! Potvrda ovoj tvrdnji je i činjenica, da izložba obiluje portretima i novom figuracijom, čime se Čovek opet vraća u fokus, a savremeni likovni umetnici ne odustaju od slikarstva, zanatski vešto artikulisanih likovnih formi, piktoralnosti, ekspresije, imaginacije, naracije, simbolike i novog realizma na pragu treće decenije 21. veka, dok svoju umetničku praksu doživljavaju kao isceljujući čin u vremenima sankcionisanih ljudskih sloboda, ili deluju angažovano. Da li je ovo ne-očekivano?
Inovativnost ovogodišnjeg konkursa za izložbu “Pogled u neočekivano” je i model žiriranja koji se odigravao onlajn uz pomoć digitalnih alata, a učešće svakog kandidata je bodovano na osnovu tehničke izvedbe, autorskog koncepta, tj. umetničke izjave.
Radove za izložbu selektovao je petočlani žiri: Andrej Bunuševac, Nataša Kokić, Ana Marković, Marija Zdravković i Gabriela Vasić. Selektovano je 143 autora od više od 170 kandidata, dok je osmoro autora uključeno po pozivu (Vesna Vesić, Ivana Živić, Jovana Višnjić, Tina Radulović, Ranko Travanj, Milan Pantelić, Ivan Milenković, Slaviša Savić).
Postavku izložbe, koja je otvorena 18. februara, radile su Gabriela Vasić i Nina Radoičić, uz pomoć tehničkog tima i koleginica Marije Zdravković, Jelene Aranđelović, kao i novih članica ULUS-a Jovane Štikovac i Sofije Bulog.
Autori odabrani na osnovu konkursa su: Adriana Drakul, Aida Camović, Aleksa Jovanović, Aleksandar Kržavac, Aleksandar Ratković, Aleksandra Đukić, Aleksandra Kokotović, Aleksandra Lazić Vidaković, Ana Cerović, Ana Golović, Ana Mutavdžić, Ana Piljić Mitrović, Ana Popović, Ana Radosavljević, Ana Stojković, Anamarija Vartabedijan, Andrej Čikala, Andrija Turčinović, Antea Arizanović, Biljana Stamenić Kostić, Biljana Veselinović, Boško Atanacković, Daliborka Đurić, Damjan Božović, Danica Radovanović, Darko Aćimović, Davud Turković, Dejan Bogojević, Dimitrije Turudić, Dušica Milošević, Đorđe Savić, Đorđe Stanojević, Dragana Kuprešanin, Dunja Čorlomanović, Dušan Savković, Dušan Stanojević, Dušica Milošević, Edvina Hudeckova, Emilija Teofilović, Gordana Ilić, Griša Masnikosa, Hanna Dujmović, Irena Bijelić Gorenjak, Isidora Fićović, Iva Dimitrijević, Iva Prlinčević, Ivana Flegar, Ivana Jelić, Jelena Ignjatović, Jadran Krnajski, Jana Danilović, Jana Stojaković, Janko Ilić, Jelena Đukanović, Jelena Ilić, Jelena Jelača, Jelena Merkur, Jelena Stevin, Jelena Trajković Popivoda, Jelena Vragović, Jelica Ćulafić, Jovana Sibinović Varzakas, Jovana Štikovac, Katarina Anđelković, Katarina Jakovljević, Koštana Đurić, Kristina Milivojević, Ksenija Kovačević Ksenija Vučićević, Milana Lana Paunović, Maja Simić, Marija Boljević, Marija Janićijević, Marija Jevtić Dajić, Marija Maša Jovanović, Marija Nikolić, Marija Čolić, Marina Tomić, Marko Stajić, Martin Erdeš, Mihal Đurovka, Mihailo Stanisavac, Milan Ignjatović, Milan Tepavac Tarin, Milena Brković, Milica Katić, Milivoj Kostić, Milorad Stepanov, Miloš Jež, Minja Poljak, Miodrag Milutinović, Mirjana Petrović, Miron Mutaović, Miroslav Munižaba, Mladen Mićunović, Nataša Rajković, Nemanja Jovičić, Nemanja Milenović, Nenad Ilić, Nikola Milekić, Nikola Radosavljević, Olivera Mićić, Petar Đorđević, Predrag Đukić, Predrag Lojanica, Rada Kačarević, Radmila Jeremić Ćurčin, Radomir Milović, Sandra Nikač, Sara Milojević, Slavica Šalović Novaković, Slobodan Stanić Džingi, Sofija Bulog, Sofija Rapić, Snežana Vujović, Srđan Arsić, Tamara Agić, Tamara Jokić, Tamara Nedeljković Vukša, Tanja Ličina, Tatjana Vojinović, Teodora Jurić Miljuš, Teodora Nikolić (’96), Teodora Nikolić (’97), Teodora Nikolić (’98), Tijana Đapović, Tijana Olbina, Todor Mitrović, Tomica Radulović, Una Novosel, Uroš Bader, Vera Tanasić, Veselin Banjević, Vesna Klačar Nedimović, Vesna Sekulić, Vladimir Ivanović, Vladimir Markoski, Vladimir Miljković, Vladimir Petrović, Vladimir Prica, Vojislav Pavlović, Zorica Nikić, Zorica Todorović.
Zbog skraćenog (epidemiološkog) radnog vremena, Umetnički paviljon “Cvijeta Zuzorić” radi do 19 sati radnim danima, a nedeljom do 18, dok je ponedeljkom zatvoren. Dozvoljen broj osoba u galeriji je 60, uz pridržavanje epidemioloških mera.
*Foto: Gabriela Vasić
Preuzeto sa sajta RTS-a
*Foto: Ivan Milenković