Jugoslovenska kinoteka ovog meseca prikazuje ciklus filmova slavnog italijanskog reditelja i scenariste Bernarda Bertolučija (1941-2018), autora kultnih ostvarenja „Poslednji tango u Parizu“, „Dvadeseti vek“, „Poslednji kineski car“… Takođe, biće prikazan i izbor filmova holivudske dive Elizabet Tejlor (1932-2011), koja je decenijama bila jedna od najpopularnijih filmskih zvezda. Tokom karijere duge šezdeset godina ostvarila je zapažene uloge u filmovima „Mesto pod suncem“, „Mačka na usijanom limenom krovu“, „Ko se boji Virdžinije Vulf“, a njena najpoznatija rola je Kleopatra u istoimenom istorijskom spektaklu.
Uz ova dva ciklusa, Kinoteka prikazuje još mnogo zanimljivih i značajnih ostvarenja sedme umetnosti. Radost za ljubitelje pokretnih slika!
Kinoteka u martu: Bertoluči, Frankofonija…01.03.2021
Martovski program Kinoteke obeležiće ciklusi posvećeni slavnom reditelju Bernardu Bertolučiju i glumačkoj zvezdi Elizabet Tejlor, program Frankofonija sa delima francuskog novog talasa, kao i ekranizacije poznatih drama i romana.
(Foto GSLU)
U programu Moj izbor, koji je sastavila dr Nevena Daković, profesor Teorije i istorije fima na FDU, gledaćemo melodrame, a Šok koridor predstavlja princa tame – Drakulu. Kinoteka će u martu biti i domaćin Beogradskog irskog festivala.
Ovog meseca navršava se 80 godina od rođenja slavnog italijanskog i svetskog reditelja i scenariste Bernarda Bertolučija (1941-2018). Tim povodom od 1. do 11. marta u Sali Makavejev, a kasnije i u Muzeju kinoteke, biće prikazan izbor njegovih najpoznatijih ostvarenja. Na programu su drama iz ranog perioda „Konformista“ (1970), kontroverzni „Poslednji tango u Parizu“ (1972), epska sage „XX vek“ (1976), „Poslednji kineski car“ (1987), koji mu je doneo dva Oskara – za režiju i za scenario, „Ukradena lepota“ (1996)…
Broj gledalaca je ograničen, u skladu sa epidemiološkim merama, ali će zato svaki film u ovom i drugim programima u dvorani u Uzun Mirkovoj ulici biti prikazan po dva puta – jednoga dana u ranim večernjim satima, a narednog dana popodne.
Ciklus Frankofonija ponudiće od 12. do 14. i zatim od 22. do 25. marta dela francuskih autora novog talasa, kao što su „Neverna žena“ (1969) Kloda Šabrola, „Prezir“ (1963) Žan-Lik Godara, „Lift za gubilište“ (1958) Luja Mala, uz dva omnibusa – „Sedam smrtnih grehova“ i „Ljubav u dvadesetoj“ koji su predstavili mladu generaciju reditelja početkom šezdesetih godina prošlog veka.
Već tradicionalni Beogradski irski festival biće održan od 15. do 21. marta. Organizatori najavljuju sedam dokumentaraca novije produkcije, među kojima su „Šejmus Hini i muzika onoga što se događa“ (2019) Adama Loua, „Kevin Rouč: Tihi arhitekta“ (2017) Marka Nunana, „Slikanje tame“ (2019) Toma Burka… Na programu je i jedan igrani film – drama i horor „Morska groznica“ (2019) rediteljke Nese Hardiman.
Kinoteka započinje novi ciklus posvećen ekranizacijama poznatih romana i drama. Od 26. do 31. marta na programu su „Romeo i Julija“ (1968) Franka Zefirelija, „Nora, kuća lutaka“ (1973), po Ibzenovoj drami, u režiji Džozefa Lozija, „Smrt u Veneciji“ (1971) Lukina Viskontija, po romanu Tomasa Mana…
Veliki deo martovskog repertoara Muzeja kinoteke posvećen je nedavno preminulim domaćim i stranim filmskim umetnicima. Već 1. marta program Sećanje na… prikazaće filmove u kojima su igrali Rialda Kadrić – „Lude godine“ (1971) u režiji Zorana Čalića i Kristofer Plamer – „Moje pesme, moji snovi“ (1965) Roberta Vajza, a tokom meseca i filmove glumaca Gorana Daničića, Gunel Lindblom, Siseli Tajson, Hala Holbruka, Antonia Sabata, Tanje Robert, Ildiko Peči, Lorisa Ličmana i Barbare Šeli.
Isti program podsetiće i na stvaralaštvo reditelja Aleksandra Gordona, scenarista Džona le Karea i Voltera Bernstina, direktora fotografije Jonasa Griciusa i kompozitora Kloda Bolinga.
Za stalni program Nemi dan rezervisan je 3. mart. Na dve uzastopne projekcije biće prikazan nemački film „Kabinet doktora Kaligarija“ (1920) u režiji Roberta Vinea, klasik neme epohe u žanru fantazije, horora i misterije.
Popularni ciklus Po željama gledalaca pruža priliku da se od 5. do 9. marta ponovo vide neki od omiljenih naslova – „Hleb i čokolada“ (1974) Franka Brusatija, „Gori, moja gospođice“ (1967) Miloša Formana, „Tomi“ (1975) Kena Rasela…