Deveti STRINGS međunarodni festival i letnja akademija muzike završen je 7. avgusta koncertom bugarske muzičke zvezde Vasila Petrova. Za devet dana trajanja festivala, na tri lokacije, izvedeno je deset koncerata eminentnih izvođača i ansambala iz zemlje i inostranstva i bogat prateći program. Polaznici letnje akademije muzike pokazali su na završnom koncertu 6. avgusta da su vidno napredovali u klasama sedam uglednih muzičara i pedagoga. Po oceni predavača i po reakcijama publike, bio je ovo najuspešniji STRINGS do sada, a organizatori najavljuju još kvalitetnije deseto, jubilarno izdanje sledeće godine.
Ovogodišnji STRINGS otvorio je 30. jula Simfonijski orkestar Umetničkog ansambla Ministarstva odbrane „Stanislav Binički“ koji je na razmeđi 19. i 20. veka osnovao naš proslavljeni kompozitor čije ime nose. Stanislav Binički je 1899. kao dirigent stao na čelo Prvog beogradskog vojnog orkestra, preteče današnjeg Umetničkog ansambla MO, koji nas na najbolji način predstavlja u svetu. Na programu koncerta, kojim je dirigovao Rade Pejčić, bila su dela Vagnera i Bizea.
Foto: Ivan Stojanović
Drugog dana festivala, 31. jula, „Koncert pod svećama“ u holu Leskovačkog kulturnog centra održao je Nemanja Stanković, jedan od najboljih domaćih čelista, najmlađi doktor umetnosti u Srbiji, koji važi za jednog od najupečatljivijih srpskih umetnika mlađe generacije. Nemanja Stanković je nastupao širom sveta sa eminentnim ansamblima i dirigentima. Još od školovanja postizao je vrhunske rezultate i već ima bogatu domaću i internacionalnu karijeru. Diplomirao je 2009. na Fakultetu muzičke umetnosti u Beogradu u klasi Sandre Belić kao student generacije. Zvanje mastera stekao je 2013. na Bečkom konzervatorijumu u klasi Natalije Gutman. Kod čuvene umetnice, takođe i kod Elizabet Vilson, usavršavao se zatim i u Firenci na Scuola di Musica di Fiesole, potom i na Univerzitetu Mocarteum u Salcburgu, gde je završio postdiplomske studije u klasi Enrika Broncija. Doktorsku disertaciju je odbranio 2015. na FMU u Beogradu, gde je sada docent na Katedri za kamernu muziku. Pohađao je majstorske kurseve kod renomiranih umetnika, kao što su Miša Majski i Alfred Brendel. Sarađivao je sa vrhunskim umetnicima današnjice, među kojima su Jan Fogler, Jurij Revič, Nemanja Radulović. O njegovom nastupu sa našim violinistom svetskog glasa mediji su zapisali da su fascinirali publiku svojom virtuoznošću. Već pomenuta Natalija Gutman napisala je da Nemanja Stanković poseduje sasvim specifičan pristup razumevanju muzike koji rezultira najvišim nivom interpretacija. Na Radio Beogradu 2 ocenjeno je da je Nemanja Stanković nesumnjivo jedan od naših najboljih violončelista koji aktivno nastupa lako se krećući kroz stilski najrazličitije izraze. Umetnička asocijacija ArtLink 2007. proglasila ga je najperspektivnijim mladim umetnikom Srbije; revija Muzika klasika 2018. proglasila ga je za „Mladog umetnika godine“. Krajem prošle godine objavio je album „Tragovi“ koji je uvršten među pet najboljih ostvarenja za violončelo u 2020. godini po izboru „Violončelo fondacije“ iz Njujorka. Cenjenog umetnika koji je ostvario trajne snimke za RTS, ORF i RAI, upoznali smo prošle godine na STRINGS-u, kada je nastupio sa vrhunskim domaćim izvođačima Robertom Lakatošem, Miroslavom Pavlovićem i Pantom Veličkovićem. Sasvim očekivano, ponovo je oduševio ovdašnju publiku, ovoga puta solističkim koncertom na kome je nadahnuto izveo muziku srpskih kompozitora sa novog albuma, dela Prokofjeva i Baha, kao i kompozicije koje su napisali Đerđ Ligeti i Gaspar Kasado. Pred jedan svoj nastup, Nemanja Stanković je izjavio: „Ne težim savršenstvu, jer nije ljudsko, a samim tim ne vuče sa sobom nikakve emocije. Trudim se da vidim lepotu u najsitnijim stvarima, jer ona tamo zaista i jeste“. Tako je bilo i na ovogodišnjem STRINGS-u. Koncert za pamćenje. Raduje nas i to što mladi umetnik nije krio zadovoljstvo zbog ponovnog susreta sa leskovačkom publikom. S nestrpljenjem očekujemo i sledeće nastupe.
Foto: Ivan Stojanović
Otkriće na STRINGS-u bila je nemačka grupa Uwaga! koja je održala spektakularan koncert trećeg dana festivala, 1. avgusta, u dvorištu Centra za stručno usavršavanje. „Virtuozni violinista naklonjen istočnoevropskoj ciganskoj muzici, džez violinista sa pank-rok iskustvom, harmonikaš – majstor improvizacije sa ritmovima Balkana u krvi i basista – podjednako spretan u simfonijskom orkestru, džez ili fank bendu, grupa Uwaga! osnovana 2007. godine sa lakoćom prelazi granice najrazličitijih muzičkih žanrova“, zapisano je o četvorici veličanstvenih muzičara koje će leskovačka publika dugo pamtiti. To su violinisti Moris Maurer i Kristof Konig, kontrabasista Matijas Haker i naše gore list Miroslav Nisić, harmonikaš, koji je muzičko obrazovanje započeo u školi „Stanislav Binički“ u rodnom Leskovcu, nastavio na Folkwang univerzitetu umetnosti u Esenu u Nemačkoj, gde sada predaje u privatnoj muzičkoj školi i gradi uspešnu karijeru. Nisić je dugogodišnji član ovog neobičnog sastava koji je nastupao širom sveta i u gotovo svim velikim dvoranama u Nemačkoj, sa renomiranim kamernim i simfonijskim orkestrima. Za njega poseban značaj ima što je prvi nastup kvarteta Uwaga! u Srbiji održan baš na festivalu u njegovom rodnom gradu i što je posle deset godina ponovo zasvirao u Leskovcu. Mladi muzičar kaže: „Poznavajući mentalitet svojih sugrađana, nisam sumnjao da će muzika i stil kvarteta Uwaga! biti jako dobro prihvaćeni u Leskovcu, gde su moji mnogobrojni prijatelji i poznanici godinama čekali naš prvi nastup. Nakon deset godina u Nemačkoj, imao sam mogućnosti da upoznam kulturni život u zapadnoj Evropi, koji se dosta razlikuje od našeg, barem kada govorimo o klasičnoj muzici i takozvanom Classical-Crossover pravcu kojim se Uwaga! bavi. To je žanr koji se ne čuje tako često na srpskoj sceni, teško ga je klasifikovati, s jedne strane svakako je reč o klasici, a s druge strane i o džezu, sa primesama pop, rok, fank i folk muzike. Jako mi je drago da je publika sjajno reagovala na naš nastup, nakon koncerta mnogi su čekali da nam priđu, pokažu emocije i podele sa nama utiske. I moje kolege iz sastava ističu da su oduševljeni, pre svega, gostoprimstvom“.
Matijas Haker je više puta boravio u Beogradu, ali tvrdi da su ljudi na jugu Srbije još srdačniji.
Kristof Konig dodaje: „Nakon što smo se godinama unazad bavili srpskom muzikom i na našim koncertima pričali izmišljene priče o Mocartovom eventualnom boravku u Srbiji, bilo je inspirativno konačno nastupiti ovde. Bili smo veoma uzbuđeni kako će publika regovati na naš stil i jako smo srećni što smo prihvaćeni sa oduševljenjem. I nakon koncerta ljudi su nas zaustavljali na ulici da bi nam čestitali i podelili emocije sa nama“.
Moris Maurer ističe: „Koncert u Leskovcu je za mene poseban, od sada ću elemente sa Balkana u našoj muzici moći još lakše da razumem i povezujem sa doživljenom srdačnošću i gostoljubivošću“.
Nisić zaključuje na kraju: „Organizacija festivala je nešto što me je jako iznenadilo i raduje me da na jugu Srbije postoji festival koji i sa skromnim budžetom publici nudi nešto novo i kvalitetno, smatram da je festival organizaciono na dobrom putu da stane rame uz rame sa velikim i značajnim festivalima širom Evrope“.
Foto: Slaviša Saša Đorđević
Koncert Omladinskog kamernog orkestra STRINGS, kojim je dirigovao Rade Pajčić, održan je 2. avgusta u holu Leskovačkog kulturnog centra. Na programu su bila dela Feliksa Mendelsona i Josipa Slavenskog. U orkestru sviraju posebno obdareni učenici i studenti iz zemlje i inostranstva, polaznici Strings letnje akademije muzike, koji se usavršavaju u klasi Radeta Pejčića. Pejčić je završio nižu i srednju muzičku školu u rodnom Leskovcu, potom muzikologiju na Akademiji umetnosti u Novom Sadu, a zatim je diplomirao i magistrirao dirigovanje na Fakultetu muzičke umetnosti u Beogradu. Od 2006. radi kao dirigent i umetnički vođa Beogradskog kamernog orkestra „Ljubica Marić“, koji je osnovao sa grupom talentovanih, mladih i već afirmisanih muzičara. Izvode muziku srpskih kompozitora svih generacija, održali su veliki broj koncerata u Srbiji, Republici Srpskoj, Austriji i Mađarskoj. Snimili su obiman materijal za Radio Beograd i Radio Novi Sad. Dobitnici su nagrade časopisa Muzika klasika za najbolji orkestar u 2018. godini. Od te godine Rade Pejčić radi kao docent na Fakultetu umetnosti u Prištini, sa sedištem u Kosovskoj Mitrovici.
Foto: Ivan Stojanović
Usledila su tri koncerta Valerija Sokolova, čuvenog ukrajinskog violiniste, prijatelja STRINGS-a, dobro poznatog leskovačkoj publici koju godinama unazad oduševljava nadahnutim nastupima. Upoznali smo ga 2018. kada je otvorio 6. STRINGS, održao koncert i master klas. Višestruko nagrađivani izvođač impresivne biografije violinu svira od pete godine. Osnovno muzičko obrazovanje je stekao u rodnom Harkovu, gde je završio i Specijalnu školu. Usavršavao se u inostranstvu u prestižnim institucijama kod najboljih pedagoga, u Velikoj Britaniji u školi „Jehudi Menjuhin“; na Kraljevskom koledžu za muziku u Londonu; na eminentnoj muzičkoj akademiji u Kronbergu i na Bečkom konzervatorijumu „Boris Kušnir“. Svirao je na najznačajnijim koncertnim podijumima sa istaknutim dirigentima i muzičarima. Nastupao je sa simfonijskim orkestrima Londona, Stokholma, Brisela, Ženeve, Ciriha, Minhena, Seula, Tokija, Pekinga, Singapura, Kuala Lumpura, Otave, Klivlenda, Sijetla… Svake godine nastupa na koncertima simfonijskog orkestra Sankt Peterburga, Moskve takođe i Kijevske filharmonije.
U Leskovačkom kulturnom centru na koncertu kamerne muzike „Valerij Sokolov i prijatelji“, koji je održan 3. avgusta, sa njim su nastupili violinista Miroslav Pavlović, violisti Nemanja Živanović i Jana Stojanović i čelisti Aleksej Šadrin i Damjan Saramandić. Na programu su bili Gudački sekstet Johanesa Bramsa i čuveni „Suvenir iz Firence“ Petra Iljiča Čajkovskog.
Foto: Ivan Stojanović
Potom, 4. avgusta je održan koncert povodom obeležavanja sto godina od rođenja Astora Pjacole, čuvenog argentinskog kompozitora, bandoneoniste i aranžera, koji je stvorio „nuevo tango“, osobeni spoj argentinskog tanga i različitih tradicija zapadne muzike, uključujući i džez. Svetska stručna štampa početkom devedesetih prošlog veka nazvala ga je „kraljem tanga“. Publika u Kulturnom centru je uživala u njegovoj muzici, posebno u kompoziciji Četiri godišnja doba u Buenos Ajresu. Nastupili su Jovica Ivanović (bandoneon), Valerij Sokolov (violina), Vojin Kocić (gitara), Ljubinko Lazić (kontrabas) i Raul da Kosta, pijanista iz Portugala.
Foto: Ivan Stojanović
I treći koncert Valerija Sokolova sa vrsnim muzičarima održan je 5. avgusta. Nastupio je tada sa Kamernim orkestrom STRINGS festivala, koji čine domaći i strani izvođači, mladi, kao i već afirmisani, među kojima su Miroslav Pavlović, prva violina u gudačkom kvartetu „Mokranjac“ i oktetu Beogradske filharmonije; Aleksej Šadrin, istaknuti ukrajinski violončelista koji gradi internacionalnu karijeru; Ljubinko Lazić, solo kontrabasista Beogradske filharmonije i predavač na STRINGS-u. Izvedeni su barokni koncerti Johana Sebastijana Baha i Karla Filipa Emanuela Baha.
Foto: Ivan Stojanović
Poslednjeg dana STRINGS-a koncert je održala Jana Stojanović, violistkinja, studentkinja završne godine na čuvenoj Internacionalnoj Menjuhin muzičkoj akademiji u Švajcarskoj, član renomiranog ansambla ove škole sa kojim je nastupala u Švajcarskoj, Nemačkoj, Francuskoj i Monaku. Mladu umetnicu na klaviru je pratio Bojan Mladenović.
Foto: Slaviša Saša Đorđević
Ovogodišnji STRINGS zatvorio je Vasil Petrov, poznati džez i pop vokal iz Bugarske, koji je napravio internacionalnu karijeru. Popularni pevač ima bogatu zbirku izdatih ploča. Objavio je više od deset džez i pop albuma. Nastupao je za Bugarski nacionalni radio i televiziju. Na zlatnom Orfeusovom takmičenju 1995. dobio je priznanja za hit godine, pevača godine i album godine. Nastupao je sa simfonijskim orkestrima i big bendovima u Bugarskoj, Moskvi, Tokiju… Na koncertu u dvorištu Centra za stručno usavršavanje izveo je repertoar Frenka Sinatre na radost leskovačke publike.
Foto: Ivan Stojanović
U okviru pratećeg programa festivala 4. avgusta otvorena je izložba rok fotografija Marine Pešić pod nazivom „Potpisano izvan vremena“. Izloženo je 80 fotografija snimljenih na koncertima vrhunskih, pre svega rok muzičara, zemlje i regiona. Specifičnost je da su fotografije potpisali izvođači. Zastupljeni su Riblja čorba, Yu grupa, Bajaga i instruktori, Disciplina kičme, Partibrejkerski, Električni orgazam, Kerber, Galija, Neverne bebe, Atomsko sklonište, Crvena jabuka, Radomir Mihajlović Točak, Vlatko Stefanovski, Dado Topić, Josipa Lisac, Bisera Veletanlić, Nikola Čuturilo, Zoran Predin, Matija Dedić, Darko Rundek i mnogi drugi muzičari i bendovi koji su obeležili muzičku scenu regiona proteklih decenija. Ovo je šesta samostalna izložba autorke koja je dobitnica specijalnih nagrada na međunarodnim foto konkursima.
Foto: Ivan Stojanović
Dragoceni saradnik STRINGS-a Ivana Medić, viši naučni saradnik Muzikološkog instituta SANU, predstavila je 1. avgusta nova izdanja ove institucije. Izrazila je zadovoljstvo što već treću godinu za redom učestvuje na STRINGS-u kao predavač ili moderator tribina sa kompozitorima. Ivana Medić, potpredsednica Muzikološkog društva Srbije; članica više međunarodnih profesionalnih udruženja poput RMA, IASPM, ICTM, BASEES; glavna i odgovorna urednica međunarodnog naučnog časopisa Muzikologija; leskovačkoj publici 2. avgusta predstavila je akademika Ivana Jevtića, čuvenog kompozitora. Jevtić je diplomirao i magistrirao kompoziciju u Beogradu u klasi Stanojla Rajičića, usavršavao se u Parizu i Beču. Njegov bogati opus, koji broji oko stotinu dela, izuzetno dobro su primili i interpretatori i publika. Izvođen je na svim kontinentima. Njegova dela publikuju jedan švajcarski i tri francuska muzička izdavača. Dela su mu izvođena na prestižnim festivalima u zemlji i svetu. Dobitnik je mnogobrojnih međunarodnih i domaćih priznanja, među kojima su nagrada „Stevan Mokranjac“ (1999) i nagrada Vukove zadužbine (2005).
Foto: Ivan Stojanović
Završni koncert polaznika, 6. avgust 2021. god.
Foto: Slaviša Saša Đorđević
Na kraju ove retrospektive, kao svojevrsni zaključak, navodimo reči predsednika Umetničkog saveta STRINGS-a, Pante Veličkovića, čuvenog violiste i pedagoga, objavljene u katalogu ovogodišnjeg festivala: „Najveća nada svake zemlje leži u primerenom obrazovanju mladih“, tvrdio je Erazmo Roterdamski. Ovaj citat možda najbolje pokazuje ideju vodilju i ulogu koju STRINGS festival i letnja akademija muzike ima kao cilj, tradicionalno, skoro deceniju“.
Ivana Ristić