STRINGS U SLICI I REČI 5

Sreda, 24. julPredavanje Ivane Medić

Dr Ivana Medić, viši naučni saradnik Muzikološkog instituta SANU, održala je 24. jula predavanje pod nazivom Počeci srpske pijanističke škole. Kazala je da ovim predavanjem želi da akcentuje koliko je naš razvoj muzičkog obrazovanja kasnio u odnosu na evropske koordinate, zbog sporog oslobađanja od turske vlasti, a potom Balkanskih i Prvog svetskog rata. Tek između dva svetska rata osniva se veliki broj muzičkih institucija i nastaje ogromna potreba za profesorima muzike. Oni su najpre dolazili iz inostranstva, najviše je bilo Čeha, a posle Oktobarske revolucije došli su Rusi. Onda je tridesetih godina 20. veka sazreo momenat da se osnuje Muzička akademija, najpre u Beogradu, a kasnije i u drugim regionalnim centrima. Ivana Medić se fokusirala na klavirski odsek koji je od osnivanja Akademije bio najveći, najambicioznije zamišljen i imao je najuglednije profesore. Naglasila je da beogradska pijanistička škola, koja se formirala pred Drugi svetski rat i neposredno posle njega, nije bila autohtona, već je apsorbovala različite uticaje. „Tako da smo imali pedagoge koji su direktni naslednici pijanističkih škola Franca Lista i Frederika Šopena, profesore koji su se školovali u Parizu, kod Alfreda Kortoa i Lazara Levija. Imali smo češke đake poput Emila Hajeka, potom Alisu Bešević rusku pijanistkinju školovanu u Rimu, a posle dolaska studenata Svetislava Stančića iz Zagreba, stiže i nemačka pijanistička škola i zaokružuje sve velike evropske tradicije kod nas“, zaključila je Ivana Medić.

Ivana Medić je izrazila zadovoljstvo što već treću godinu zaredom učestvuje na STRINGS-u kao predavač ili moderator tribina sa kompozitorima. „Ja sam zaista zadovoljna najpre činjenicom da STRINGS privlači publiku, a zatim da možemo da kažemo da je postavljen visok standard. Ustalila se profesorska ekipa, tu su Boža Saramandić, Panta Veličković, Rade Pejčić, vrlo ugledna imena iz oblasti nastave, tako da polaznici znaju šta mogu da dobiju i zato se i prijavljuju. Osim toga, meni se jako dopada kako je sređen Leskovački kulturni centar, pošto ne dolazim često u rodni grad, pa se svaki put iznenadim kad vidim nešto novo, okrečeno, ofarbano. Vidim da rukovodstvo Leskovačkog kulturnog centra ulaže u ovu zgradu i želi da ova manifestacija živi i da se razvija i ja svesrdno podržavam njihov napor“, naglasila je Medić.

Ivana Medić je potpredsednica Muzikološkog društva Srbije i članica više međunarodnih profesionalnih udruženja poput RMA, IASPM, ICTM, BASEES. Diplomirala je i magistrirala muzikologiju na Fakultetu muzičke umetnosti u Beogradu, a doktorirala na Univerzitetu u Mančesteru u Velikoj Britaniji. Objavila je tri knjige i više od 60 naučnih radova. Od 2017. je glavna i odgovorna urednica međunarodnog naučnog časopisa Muzikologija.

I.R.

Četvrtak, 25. julPredavanje Nebojše TodorovićaIstorijski razvoj žičanih instrumenata naziv je predavanja koje je 25. jula održao dr Nebojša Todorović, muzikolog, redovni profesor Univerziteta u Nišu i muzički kritičar. Diplomirao je na odseku za Muzikologiju i glazbenu publicistiku na Muzičkoj akademiji u Zagrebu, a magistrirao na Fakultetu umetnosti u Prištini, doktorirao na Univerzitetu Slabomir P u Bjeljini, Republika Srpska. Objavio je monografiju „Klavirske sonate Volfganga Amadeusa Mocarta“, a sa Sonjom Marinković monografiju „Dirigent Vladimir Kranjčević“. Bio je umetnički direktor i selektor Internacionalnih horskih svečanosti u Nišu u više navrata.